dinsdag, januari 17, 2006

 

Dutch Food Experience

De Uden-Veghel regio krijgt een enorme kans. In de nieuw te ontwikkelen Poort Van Veghel is door de ontwikkelaar ruimte gereserveerd voor een Food Experience Centrum. Een uniek centrum voor letterlijk alles op het gebied van Food. Met een beoogt aantal bezoekers van twee miljoen heeft men de lat hoog liggen. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de detailering van het plan en wordt overlegd met belangstellende participanten.

zie ook:

www.poortvanveghel.nl


De agrarische sector staat voor een groot dilemma. Kiest men voor kostprijs dan moet men bij het open gaan van de grenzen concurreren met gebieden in de wereld die tegen een fractie van de kosten kunnen werken. Denk aan kostprijs van grond en arbeid en minder strenge regels. Kiest men daarentegen voor duurzaam produceren dan zal de kostprijs stijgen en raakt men uit de gratie van de inkopers van supermarktketens. Om uit deze spagaat te komen draagt het Innovatie Netwerk Groeneruimte van LNV het concept Agroparken aan als een oplossingsrichting. Een van de beschreven varianten is het Ruraal Park concept wat door Wageningen UR en andere participanten ontwikkeld werd..







Het Ruraal park idee is geënt op het concept Agroparken. Het gaat uit van de mogelijkheden die clustering biedt voor merkopbouw en beleving op lokatie (via een restaurant, winkel of evenemententerrein met verschillende vormen van agrarische produktie). Indien deze merkenstrategie slaagt biedt dit kansen voor de afzet van versprodukten in Ruraal Park verkooppunten in bestaande winkels (shop in shop) of via speciale Ruraal Park Outlets. Op deze wijze wordt ingespeeld op trends als gezond lekker, slowfood, vergeten groenten, vers en verrassend, in combinatie met duurzame productiemethoden, waarbij sprake is van lokale clusters. Deze marketingformule biedt ook mogelijkheden om extra marktwaarde te creëren voor produkten uit andere typen Agroparken, zoals het Nieuw Gemengd Bedrijf of Agrocenter Amsterdam. Vers, lokaal geproduceerd en beleving van voedsel zijn daarbij de centrale elementen.


Hoe?
Het Ruraal Park concept wordt voor een viertal locaties uitgewerkt door een kleine projectgroep (Buck Consultants, Walas The Maverick, Wageningen UR) in nauw overleg met enkele geïnteresseerde ondernemers. InnovatieNetwerk en de Provincies Gelderland en Overijssel treden op als financiers van het businessplan.


Leden van de raad van advies:
Koepon Holding, Van Rijsingen Beheer, Farm Dairy/Frites, CoopCodis Supermarkten, VD La Place Restaurants, de Groenbank van de Rabobank, Walas The Maverick, Buck Consultants, Wageningen UR, Oost N.V.

Links:

www.ruraalpark.com
www.agro.nl/innovatienetwerk

Hierna volgt een link naar een filmpje wat Innovatienetwerk over het Ruraal Park concept gemaakt heeft. Dit is een variant waarbij productie onderdeel van het park uitmaakt. In de laatse versie van Ruraal Park vindt de productie plaats op reguliere agrarische bedrijven die er voor kiezen om duurzaam te produceren.


in klein formaat:
QuickTime of Windows Media (22MB)
in groot formaat:
QuickTime of Windows Media (42MB)

Uit Innovatienetwerk publicatie: Agroparken




Ruraal Park

In een Ruraal Park draait het om de beleving van voedingsproducten: mensen - en kinderen - vermaken, confronteren met en informeren over voedselproductie en alles wat daarmee samenhangt. Ruraal Park koppelt ruimtelijke clustering van verschillende agrarische sectoren aan activiteiten zoals een restaurant en een educatief evenementenpark. Mensen kunnen daar alle aspecten rondom de productie en bereiding van voedsel weer zelf ervaren. Voortbouwend op deze beleving, gekoppeld aan transparantie van de voedselproductie, wil men een nieuw merk voor kwaliteitsproducten lanceren die ofwel via een nieuwe winkelketen ofwel in een aparte ‘shop’ in de supermarkt verkrijgbaar zijn.

Ruraal Park richt zich op het dichten van de kloof tussen de burger en de landbouw. Het project wil een reëler beeld geven van de huidige voedselproductie en hoogtechnologische landbouw. Door de ruimtelijke concentratie van zeer uiteenlopende sectoren lenen agroparken zich bij uitstek voor een dergelijk concept: er is veel te zien op één locatie. Grote ondernemingen blijken het concept een kans te willen geven. Ondernemers uit de supermarktwereld en het restaurantwezen, maar ook bouwondernemingen en de evenementenindustrie werken mee aan het uitwerken van deze plannen.



Interview:

Ruraal Park
‘De beleving van voedsel staat centraal’

Ruim twee jaar werkt een gezelschap van invloedrijke betrokkenen aan het idee van een Ruraal Park. Hun uiteindelijke doel: het lanceren van een ijzersterk merk voor duurzame voedingsmiddelen die in ruimtelijke clusters zijn geproduceerd. ‘Agroparken bieden kansen om een nieuwe brug te slaan tussen producenten en consumenten.’ Consumenten zijn vervreemd van de manier waarop hun eten wordt geproduceerd. Ze vertrouwen erop dat de overheid ervoor zorgt dat voedsel veilig is en duurzaam geproduceerd. Maar hoe hun dagelijks maaltje geproduceerd wordt, daar hebben de meeste consumenten geen weet van. Aan dit onbegrip moet een einde komen, vinden de bedenkers van het project Ruraal Park. Zij willen in Nederland enkele evenementenparken opzetten rondom voedselproductie. Hier kunnen volwassenen en kinderen op een enthousiasmerende manier weer leren wat smaak is, waar voedsel vandaan komt, hoe het groeit. Het achterliggende idee: via Rurale Parken bouw je aan een merk dat duurzame producten een ‘smoel’ geeft. Door het creëren van marktwerking wordt duurzame productie bevorderd.

Initiatieven bundelen
Twan Goossens was programmacoördinator van Agrotechnology and Food Innovations, onderdeel van Wageningen UR. Samen met Paul Bleumink van Buck Consultants International is hij een van de trekkers van het concept Ruraal Park. Groentetelers, viskwekers, leveranciers van melk en vlees ontplooien nieuwe initiatieven, maar die stranden vaak bij de vraag: hoe krijg ik mijn producten aan de man? Dat is bepaald niet eenvoudig.

Kijk maar naar de verkoop van biologische producten in de supermarkt. Die blijft zeer marginaal’, zegt Goossens. ‘Wij willen die initiatieven bundelen en de beleving van voedsel weer centraal stellen. Zodat mensen weer weten wat het is om met de seizoenen mee te eten. Of leren waarderen hoe smakelijk groenten uit de volle grond kunnen zijn.’ Enthousiast: ‘Wist je dat er driehonderd perenrassen in Nederland zijn?Helaas verkoopt de supermarkt maar één soort. Die is op kostprijs geteeld, op uiterlijk en houdbaarheid. Dat ze niet te eten zijn, is pure pech. Als je mensen kan laten proeven dat er ook echt lekkere peren zijn, gaan ze er ook naar vragen. Ondernemers zullen dan pro-actief gaan handelen en nadenken over de vraag: wat kan ik de consument nu bieden?’

Leer kinderen dat patat uit de grond komt
Medewerkers van Walas the Maverick, wereldwijde specialisten in ‘belevenisconcepten’, hebben zich nu op het Ruraal Park gestort. Aan hen de taak om rondom zoiets dagelijks als voedsel een enthousiasmerend attractiepark te verzinnen. Goossens: ‘Veel ondernemers willen hun bedrijf best toegankelijk maken voor publiek. In Ruraal Park zouden ze hun bedrijf ook kunnen presenteren - dat kan voor alle partijen aantrekkelijk zijn. We kunnen kooklessen gaan geven: kinderen leren dat patat eerst uit de grond gehaald moet worden, dan gesorteerd, gewassen, geschild en gebakken. Dit zijn allemaal ideetjes. Waar het om gaat is: Ruraal Park moet echt een evenementenpark worden, waar je graag een dagje naartoe gaat.’ Ruraal Park wil zich profileren met in Nederland geproduceerd voedsel. Een gat in de markt. ‘Met lokaal produceren snijd je de concurrentie uit verre oorden de pas af.’ Immers, lokaal geproduceerd voedsel is per definitie het enige product dat hetbuitenland níet kan leveren. Bovendien wil Ruraal Park een dermate ijzersterk ‘merk’ neerzetten dat Nederlandse producenten zich ermee kunnen onderscheiden. Het merk gaat dan Nederlandse producten bundelen met een duurzame achtergrond en een uitstekende kwaliteit. De ambitie is dat Ruraal Park zo’n tien procent van de versmarkt beslaat.

Gun het proces zijn tijd
Hoe Ruraal Park er in de praktijk uit gaat zien, is van latere zorg. Waar het voor Goossens om gaat, is dat eerst de kern wordt ontwikkeld: een marketingconcept dat producenten in staat stelt gezamenlijk dichter bij de consumenten te komen. ‘We denken aan een eigen winkelketen of een shop in shop- of shoulder to shoulder-constructie. Waarbij er in de supermarkt een bijzonder aangeklede hoek is met alleen maar hele lekkere Ruraal Park-producten. En waar je kookles kunt krijgen of
nieuwe producten kunt proeven. Zo krijg je een andere uitstraling
dan nu bij de biologische producten het geval is. Nu liggen biologische producten verspreid in de supermarkt, te midden van niet-biologische producten die er veel beter uitzien en ook nog goedkoper zijn.’ Tot zover de plannen met, zo geeft Goossens toe, hele hoge ambities. Hoe staat het met de realisatie ervan? Inmiddels is er via InnovatieNetwerk en de provincie Overijssel een budget om een businessplan te ontwikkelen waarmee investeerders kunnen worden aangetrokken. Veertig miljoen is het bedrag dat Goossens denkt nodig te hebben om het concept echt goed in de markt te zetten. Het zal een kunst zijn om goede locaties te vinden en een retailer die ook brood ziet in het concept. ‘Je moet het proces
zijn tijd gunnen’, meent Goossens. Tot nu toe werkt hij samen met een reeks van invloedrijke experts en bedrijven die wel brood zien in Ruraal Park. Hieronder (ex-)directeuren van onder meer een supermarktketen,
een rundveebedrijf, een restaurantketen en een bank. Zij hebben een Raad van Advies gevormd. ‘Er komen nu bedrijven naar ons toe die commerciële mogelijkheden zien. We slaan een nieuwe brug tussen primaire producenten en de supermarkt.’





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?