donderdag, maart 30, 2006

 

Vrijetijdsbesteding

Recreatie en toerisme zit in de lift. Nieuwe ondernemers maken plannen en bestaande ondernemers weten elkaar steeds beter te vinden. Door met elkaar samen te werken proberen ze meer klanten naar zich toe te trekken. Samen met een aantal ondernemers werk ik aan en platform om hier invulling aan te geven. We denken aan een 'portalwebsite' die door goed zoekmachinemanagement potentiele klanten moet aantrekken die vervolgens kunnen doorklikken naar de websites van de deelnemende ondernemers.
Zie ook:
http://reconstructiepeelenmaasnieuws.blogspot.com/2006/02/regiowebsite.html

Dagje uit laat kassa rinkelen

In Brabant wordt steeds meer geld uitgegeven aan vrijetijdsbesteding. Jaarlijks gaat er in de Brabantse recreatiebranche zo’n 10,3 miljard euro om, zeker de helft meer dan enkele jaren geleden berekend werd. Het aantal mensen dat werkt in deze sector, is gestegen tot 60.250. Daarmee is vrijetijdsbesteding steeds belangrijker voor de Brabantse economie. Volgens D. Korteweg Maris van het Brabants Bureau voor Toerisme (BBT) zal er de komende jaren alleen maar meer geld aan uitgegeven worden. „Mensen krijgen steeds minder vrije dagen. Daarom zijn ze bereid in hun spaarzame vrije tijd fors geld uit te geven, zodat ze zeker weten dat ze een aantal leuke uren hebben.“De 10,3 miljard euro wordt alleen uitgegeven aan dagjes uit in de provincie. Wat uitgegeven wordt aan overnachtingen en zakelijke bijeenkomsten als congressen is door het Brabants Bureau voor Toerisme niet bij het bedrag meegeteld. Wel bekend is dat de vakantiesector in Brabant al jaren onder druk staat door toegenomen concurrentie en steeds goedkopere zonvakanties.Uit cijfers van het Tilburgse bureau blijkt dat jaarlijks 618 miljoen vrijetijdsactiviteiten in Brabant ondernomen worden. „Activiteiten die zich buitenshuis afspelen en minimaal een uur duren“, zegt Korteweg Maris. „Zoals wandelen, fietsen, het bezoeken van de sportschool of een wedstrijd, een festival of concert, cafébezoek of winkelen.“

Funshoppen

Verreweg het meeste geld wordt uitgegeven aan ’funshoppen’. „Daar wordt in Brabant 4,6 miljard euro per jaar aan uitgegeven“, zegt Korteweg Maris. Op de tweede plaats staat uitgaan, met 1,8 miljard euro.Brabantse attracties krijgen jaarlijks 42,7 miljoen bezoeken te verwerken. „Dan hebben we het behalve over attractieparken als de Efteling over speeltuinen, rommelmarkten, kermissen en de dierentuin.“ Die bezoekjes leveren de Brabant jaarlijks 535 miljoen euro op. Volgens het BBT is in die cijfers een piek te zien als een pretpark als de Efteling zoals dit jaar een nieuwe attractie heeft. De pretparken openen zaterdag weer de deuren voor het publiek.

Toelevering

De 60.250 mensen die in de recreatiesector werken, komen rechtstreeks in aanraking met recreanten. „Werknemers van parken, musea of campings.“ Ook toeleveringsbedrijven profiteren van de groeiende markt. Exacte cijfers daarover worden eind dit jaar verwacht. Dan komt het BBT opnieuw met actuele cijfers. Brabantsdagblad 30 maart 2006.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?