woensdag, april 05, 2006

 

Dierencrematorium

Overloner strijdt voor dierencrematorium

Jos Beckers uit Overloon stapt desnoods naar de rechter als hij van de provincie Noord - Brabant geen dierencrematorium mag beginnen. Begin 2004 had Beckers nog goede hoop dat hij snel aan de slag kon met zijn dierencrematorium. In ieder geval binnen negen maanden, want zo lang dacht hij nodig te hebben voor allerlei procedures. Inmiddels weet hij beter. „Als je in de ambtelijke molen zit, is een maand niks.“ Beckers heeft een akkerbouwbedrijf dat hij in het verleden combineerde met intensieve veeteelt.

Hij liet zijn varkenshouderij opkopen en wilde aan de slag met het dierencrematorium. Een idee dat ontstond door de dood van het konijn van zijn dochter. De gemeente Boxmeer schaarde zich achter het initiatief, maar de provincie Noord-Brabant ligt dwars. „Dit heeft me al aardig wat geld gekost“, zegt Beckers. Een advocaat werkt niet voor niets. De Overloner is inmiddels in beroep gegaan tegen de afwijzing van de provincie die vindt dat een crematorium niet in een landbouwontwikkelingsgebied thuishoort. Of dat zin heeft? „Ik heb de moed nog niet opgegeven. Maar het kan nog alle kanten op.“Wat hij in ieder geval niet meer mag, is de komende jaren een varkenshouderij starten. Dat was een van de afspraken in de opkoopregeling. Zijn inkomen moet nu komen uit zijn akkerbouwbedrijf. „Varkens mogen niet, misschien dat kippen of koeien een alternatief zijn. Eerst wacht ik mijn beroep af. In overleg met mijn advocaat stap ik daarna eventueel naar de Raad van State.“ Gelderlander 5 april 2006.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?