maandag, juni 12, 2006

 

Boerderijwinkels

Boerderijwinkels worden steeds professioneler

De huisverkoop vanaf agrarische bedrijven is steeds meer in trek, niet alleen bij de consument maar ook bij boeren en tuinders zelf. Ons land telt intussen ongeveer 5.400 agrarische bedrijven waar allerlei land- en tuinbouwproducten direct aan de klant worden verkocht. Ongeveer 1.500 ondernemers hebben een eigen winkel ingericht. De opzet en bedrijfsvoering van de boerderijwinkels worden steeds professioneler.

Dit blijkt uit het eindverslag van het onlangs afgeronde project ‘Professionalisering Regionale Boerderijwinkelformules door kennisuitwisseling’. Het project van LTO Nederland is uitgevoerd in samenwerking met Streekeigen Producten Nederland (SPN). Door een reeks activiteiten als workshops, trainingen en bedrijfsbezoeken te combineren met uitgebreide informatie over wet- en regelgeving, vergunningen, bestemmingsplannen en dergelijke is de afgelopen twee jaar veel kennis en praktijkervaring uitgewisseld.Regionale samenwerkingsvebanden

Er is een toenemende vraag naar informatie en kennisuitwisseling. Bijeenkomsten in het kader van het project werden druk bezocht en ondernemers zijn onderlinge samenwerking aangegaan. Zo hebben bestaande regionale samenwerkingsverbanden eerder dit jaar hun krachten gebundeld in de nieuwe, landelijke coöperatie, de Landwinkel. Dit nieuwe concept is een samenvoeging van regionale formules van onder meer Vallei Landwinkels, Groene Hart Landwinkels en Boerderij-plus-winkels. De betrokken ondernemers maken zich sterk voor een succesvolle winkelformule met een prominente plek voor de voedingsproducten uit de eigen streek. Ze hebben afspraken gemaakt over winkelinrichting, gezamenlijke promotie en assortiment. Ook hebben ze afspraken gemaakt met een landelijke distributeur.

Professionalsering door kennisuitwisselingDeze en andere aspecten van huisverkoop, zoals ontwikkelingskosten, presentatie en succesfactoren kwamen ook uitgebreid aan bod in het project ‘professionalsering door kennisuitwisseling’. Het project is intussen afgesloten met de uitgave van een nieuwe brochure over alle regels die bij huisverkoop gelden. De uitgave is verkrijgbaar bij de land- en tuinbouworganisaties LTO Noord, LLTB en ZLTO.SPN juicht de verdere professionalisering van boerderijwinkels toe, al valt er in vergelijking met bijvoorbeeld Engeland nog een lange weg te gaan. Door een stimuleringsbeleid van de overheid is er daar meer planologische ruimte en veel meer aandacht voor streekproducten.
LTO Noord, 08/06/06





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?