zondag, september 30, 2007

 

Week 39

Maandag
Vooroverleg met Roger Engelberst en Paul Willemse van Imagro om een bijeenkomst op 4 oktober voor te bereiden. We bespreken dan de kansen met een aantal notabelen van een nieuw projectidee. De basis van het idee is jonge bedrijven met innovatieve duurzame producten te helpen van start te gaan. De overheid bied deze bedrijven veel hulp bij het uitwerken van het idee maar als het idee vermarkt moet worden staan deze starters vaak in de kou. Overheden kunnen deze bedrijven helpen grond onder de voeten te krijgen door ze klandizie te gunnen. 4 oktober praten we over het selecteren van goede innovaties en hoe we het gebruik van deze innovaties door de overheid kunnen stimuleren.

De Hooibergenstichting in Landerd heeft een voorlichtingsbijeenkomst. Vorig jaar hebben wethouder School en ik een aantal inwoners van Landerd gestimuleerd om aan de slag te gaan om van Hooibergen voor de Maashorst een nieuw icoon te maken waar de regio zich mee kan profileren. Het is goed om te zien hoe slagvaardig de stichting zaken opgepakt heeft.

Dinsdag
Met een aantal leden van de werkgroep "Groene Raffinaderij Haps" die een positionpaper over dit onderwerp aan het voorbereiden zijn bezoek ik de VAR in Twello. We worden door de directie geïnformeerd over de mogelijkheden van afvalmining. Afvalmining is naast het opwaarderen van mest en bioraffinage een van de drie pijlers onder de Groene Raffinaderij aanpak.

Woensdag
Vandaag hebben we ons tweewekelijkse streekhuisoverleg deze keer in het gemeentehuis van Cuijk. We beginnen het verleg met een bespreking van 9.00 tot 10.30 van de medewerkers van Streekhuis Peel & Maas. Om 10.30 schuiven de bij de reconstructie betrokken ambtenaren van de gemeente Cuijk aan. Een aantal ambtenaren ken ik maar ik maak ook kennis met nieuwe ambtenaren. Dit soort bijeenkomst zijn uitermate effectief. Want soms loopt men al lang met een vraag rond. Het moet gek gaan als we niet iemand aan tafel hebben die de vraag kan beantwoorden. Soms hoor ik mensen klagen over de hoeveelheid tijd die ze kwijt zijn aan vaste terugkerende overleggen. Ik heb daar geen klagen over. Het enige vaste overleg wat ik heb is dit overleg eens in de twee weken.

Donderdag
Met een ondernemer uit Overloon werk ik aan een idee om een streekproduct te introduceren. Vandaag heb ik een overleg met zijn communicatieadviesbureau wat kantoor houd in Horst. Dat verliep prima. Het concept wat we voor ogen hebben past prima in de door het bureau uitgestippelde strategie. Om het plan te realiseren is er nog een ketenpartner nodig. Een afspraak met deze ondernemer is gemaakt.

Vrijdag
Ongeveer een keer per maand is er het PIO overleg Indorp waarin ik participeer. PIO staat voor Platform Integraal Overleg. Dit is een platform van de vijf Land van Cuijkse gemeenten, drie Noord Limburgse gemeenten en bedrijven en organisaties uit deze regio. Het doel is de vitaliteit van de regio te waarborgen, verbeteren en vooral ook voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen. In de Indorp denktank zitten burgemeesters, wethouders en de 'captains' van zorginstellingen, onderwijs en een woningbouwvereniging. Ik zorg voor een kruisverband met de leefbaarheidsdoelstellingen in het Reconstructieplan. Vanwege de diversiteit van de deelnemers en hun inbreng steeds weer uitermate leerzame bijeenkomsten.

Weekoverzichtstreekmanager





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?