donderdag, november 06, 2008

 

Wethouder Uden

Wethouder Nota stopt

Hidde Nota (57) legt medio volgende maand zijn ambt neer. Na zeven jaar wethouderschap wordt de druk van het politiek bedrijven hem te zwaar, geeft hij als reden van zijn vertrek op. Al eerder dit jaar mijmerde Nota over aftreden, maar nu hij heeft de knoop doorgehakt. "In april neemt burgemeester Kersten ook afscheid.

Dan is het mooi als er een ingewerkt team zit. Ik wil de weg vrij maken voor een ander." Nota is in het verleden behandeld aan zijn hart en wil geen risico lopen. "Ik moet van de cardioloog aan mijn bloeddruk denken. Hij adviseerde me begin dit jaar al om het wat rustiger aan te gaan doen." De gemeentebestuurder lag de laatste jaren met enige regelmaat onder vuur, waarbij met name de financiële perikelen rond theater Markant in het oog sprongen. "Markant is en blijft één van Udens belangrijkste attracties. Ik ben nooit voor die problemen weggelopen", geeft Nota aan. Zijn belangrijkste verdiensten liggen volgens hem op het gebied van het onderwijs en de natuur. "Ik noem de bredeschoolontwikkeling, het binnenhalen van het speciaal onderwijs en de ontwikkelingen rond het Duits lijntje, De Maashorst en de Leijgraaf." Nota benadrukt dat het volledig zijn eigen beslissing is om ermee op te houden. Wie zijn opvolger wordt is nog niet bekend. Het 'door het nieuws verraste' CDA gaat daar ijverig mee aan de slag, aldus partijvoorzitter Annemieke de Winter.

Namens de partij zegt zij het vertrek van Nota zeer te betreuren. "Wij verliezen iemand die heel erg hard voor het CDA heeft gewerkt." Ook een 'verraste' burgemeester Kersten noemt het vertrek van Nota spijtig. Maar ze respecteert zijn besluit. "Ik begrijp heel goed het tijdstip waarop hij vertrekt. Ik heb hem leren kennen als een heel betrouwbaar bestuurder. Iemand die als het nodig was, bij nacht en ontij zijn bed verliet." Gezondheid gaat boven alles, stelt Kersten. "We weten hoe het met wethouder Van Loon is gegaan."Hoewel hij het wethouderschap als een te drukke baan is gaan beschouwen -'het is beduidend zwaarder geworden'- gaat Nota straks niet stilzitten. De CDA'er krijgt meer tijd voor zaken zoals de heroprichting van het Udense gilde waar hij bij betrokken is. Brabantsdagblad 5 november 2008.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?