zondag, april 19, 2009

 

Zonne-energie projecten in Peel & Maas

Aardolie is er nog voor 30 jaar, aardgas voor 50 jaar en steenkool voor 200 jaar. We kunnen toch een tijd vooruit zou je denken. Echter het probleem is dat de zogenaamde 'easy oil' (zie peakpoil) bijna op is. En ook voor aardgas worden we steeds afhankelijker van andere vaak minder stabiele landen. En dan hebben we het nog een eens niet over de gevolgen van de hogere concentratie van CO2 in de lucht als gevolg van het verbranden van fossiele brandstoffen. Genoeg reden voor voor de overheid om nieuwe wegen in te slaan. Streekhuis Peel & Maas draagt daar een steentje aan bij met de volgende projectideeen die op dit moment nader uitgewerkt worden:

Kringko
Een revolutionair systeem hoe om te gaan met afval. Afval wordt maximaal aan de bron gescheiden waardoor het optimaal hergebruikt kan worden. Partners zijn de IBN-groep in Uden en de van Kaathovengroep uit Sint Oedenrode en de Kringko organisatie. In het project wordt gebruik gemaakt van op zonne-energie aangedreven voertuigen. Verteerbaarafval wordt gebruikt om te vergisten en te vergassen. Met het gas wordt electriciteit opgewerkt waarmee de electromotor van de inzamelvoertuigen aangedreven worden.

Electricwheels
De provincie Brabant heeft de ambitie uitgesproken dat er in Brabant in 2020 200.000 elektrische voertuigen moeten zijn. Deze ambitie hebben we doorvertaald naar de negen Peel& Maas gemeenten. Samen met Pon Holdings en de Greenwheels organisatie wordt aan een deelvoertuigsysteem gewerkt met elektrische auto's en elektrische scooters. De overheden worden daarbij betrokken als 'launching customer'.

EMX
De omslag naar elektrische voertuigen staat vast. De grote fabrikanten hebben een afwachtende houding aangenomen maar zijn nu vol aan de slag gegaan. Een aantal niche spelers kunnen al voertuigen leveren. Klik hier voor meer informatie. Om de omslag vlot te laten verlopen zal de consument met elektrisch rijden vertrouwd gemaakt moeten worden. Samen met Motorsport Organisatie Nederland (MON) te Cuijk en Quanty importeur VHM uit Boekel wordt een nieuwe sport "EMX" waarbij EMX staat voor Electric Motor Cross in Nederland geïntroduceerd. Om EMX toegankelijk te maken voor de jeugd wordt samen met een aantal ROC's onderzocht of het mogelijk is om in samenwerking met het bedrijfsleven zelfbouw EMX teams te starten. Voor de zelfbouw motoren komt een eigen competitie.

E-scooters
Elektrische auto's staat in de kinderschoenen. Dat geldt niet voor electrische scooters. Omdat in China de grotere steden eind jaren negentig scooters en brommers met verbrandingsmotor verboden hebben zijn er inmiddels ruim 500 producenten van e-scooters. In 2008 verkochten ze 40.000.000 elektrische scooters. Er is dus sprake van een volwassen markt met bijbehorende lage prijzen. Speciaal voor het westen worden er de laatste jaren kwaliteitscooters gemaakt. Bijvoorbeeld de Keeway. Samen met Peter Bijvelds de ondernemer uit Erp, bekend van de Chinese Landwind auto's, wordt gewerkt aan een businessmodel hoe e-scooters snel en massaal op de Nederlandse markt te introduceren.

Millsolar
Millsolar is een bedrijf in Mill gespecialiseerd is zonnepanelen. Samen met Millsolar en een aantal veehouders die gaan bouwen in een Landbouw Ontwikkelings Gebied (LOG) wordt nagegaan wat de mogelijkheden zijn om de daken van de stallen te voorzien van zonnepanelen. Tevens wordt in een van de Peel & Maas gemeenten gezocht naar een 3ha groot gebied geschikt voor het plaatsen van op de grondgeplaatste zonnepanelen. Voor een project van enkele honderden recreatie woningen wordt nagegaan of het mogelijk is om 3ha drijvende zonnepanelen te installeren waardoor de warmtepomp van het nieuw te bouwen complex met zelfgewonnen elektriciteit aangedreven kan worden waardoor het gehele complex voor energie zelfvoorzienend wordt.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?