donderdag, mei 28, 2009

 

Ik probeer dingen af te ronden

“Als het gemakkelijk is, hebben ze mij niet nodig”, dacht Yvonne Schram toen ze werd gevraagd om wethouder te worden in Uden. Dat is nu alweer ruim vier maanden geleden en inmiddels kan ze zeggen dat het haar heel goed bevalt. ,,Ik kende de gemeente eigenlijk helemaal niet maar, Uden is nu al een beetje van mij geworden. Het wordt steeds leuker nu ik meer weet.”

Wethouder Yvonne SchramYvonne Schram werd geboren in Den Haag, woonde lange tijd in Almelo maar kwam elk weekend in Brabant. Haar vader was officier op de Holland Amerika Lijn en was dus zelden thuis. Voor haar Brabantse moeder viel dat niet mee en daarom zocht zij elk weekend haar familie op. Thuis groeide ze op met politieke discussies waardoor het eigenlijk niet vreemd was dat ze op haar zeventiende al lid was van het CDA. Toen woonde ze in Etten Leur, ging de Pedagogische Academie doen en daarna onderwijsrechten en onderwijseconomie. Ondertussen was ze ook fractiebegeleider onderwijs geworden voor de Tweede Kamer. In de politiek had ze allerlei functies waarvan twaalf jaar raadslid en later wethouder in Den Bosch. Inmiddels woonde ze in Engelen. Naast de politiek had ze ook gewoon werk, zoals het lesgeven van Nederlands en wiskunde aan moeilijk opvoedbare jongens die de LTS deden in een internaat.

Of de tien jaar bij de CNV Vakcentrale waar ze onderwijs en mediabeleid in haar portefeuille had. In 1998 stopte ze als wethouder in Den Bosch. Ze begon een eigen bedrijf en had nog allerlei nevenfuncties. Stempel,,Ik heb nooit bewust carrière willen maken. Het is me allemaal overkomen. Uden bijvoorbeeld. Ik zag het als een uitdaging. Er ligt veel. Voor mij is de tijd overzichtelijk, totdat er na de verkiezingen van 3 maart 2010 een nieuw college is. Maar in die tijd moet er veel gebeuren.” Ze kreeg diverse lastige dossiers op haar bordje, zoals Theater Markant, De Vrije Teugel, de dorpsontwikkelingsplannen, accommodatiebeleid en de ruimte ontwikkeling bij Odiliapeel. ,,Met Markant gaat het goed. Er ligt een mooi programma dat met minder geld is opgesteld. Heel goed. Wat de Vrije Teugel betreft, dat is een mooi plan. Het dossier is me eigen geworden en dat ik de locatie niet kende, speelt geen rol. Het gaat vooral om de betrokkenen, de mensen. Hier is het nodig zorgvuldige afwegingen te maken tussen kwetsbare natuur, toerisme en werk. De gemeenteraad moet zich er in juni over uitspreken.” Ook met andere dossiers is Yvonne Schram erg druk. ,,Ik leer in een korte tijd enorm veel mensen kennen. Voor mij is het leuk om aan de voorkant van processen te staan. Ik kan eigen keuzes maken, ermee naar buiten treden en ergens een stempel op zetten. Wat het ook is, het moet tot resultaten leiden. Ik probeer in mijn tijd hier echt dingen af te ronden” Kliknieuws 28 mei 2009.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?