woensdag, juli 06, 2011

 

Natuurpoorten Brabant

Het Brabantse netwerk van Natuurpoorten

Sinds januari 2010 verzorgt Vrijetijdshuis Brabant in opdracht van de provincie Noord-Brabant de projectleiding van het project Natuurpoorten (voorheen bekend onder de werknaam Recreatieve Poorten).

Wat zijn natuurpoorten?
Natuurpoorten bevinden zich aan de rand van een bos- of natuurgebied en vormen een startpunt van fiets- en wandelroutes. Op de poortlocatie is informatie te vinden over het betreffende gebied en de aanwezige routes. Daarnaast beschikt iedere poortlocatie over een aangrenzende horecavoorziening en ruime parkeergelegenheid.

Waarom natuurpoorten?
De doelstelling van het project Natuurpoorten is tweeledig. Enerzijds het verbeteren van de zonering, waardoor bepaalde kwetsbare delen van de natuur worden ontzien. Anderzijds het stimuleren van recreatie, om van Brabant dé fiets- en wandelprovincie te maken.

Hoeveel natuurpoorten?
In 2011 worden naar verwachting 10 Natuurpoorten gerealiseerd. Het netwerk wordt uitgebreid tot 40 poortlocaties in 2016.

Concept Natuurpoorten
Alle poortlocaties krijgen een fysiek herkenningspunt op locatie en informatiepanelen met mobiele toepassingen. Het fysiek herkenningspunt is een sleutel van het materiaal cortenstaal, met aan de binnenzijde de rood-wit geblokte Brabantse identiteit. De poortlocatie is voor de bezoeker ‘de sleutel tot de Brabantse natuur’. Bekijk de afbeelding met het concept op een fictieve locatie.

Voor de ontwikkeling van het fysiek herkenningspunt en informatievoorziening gelden Europese aanbestedingsregels. Momenteel bevindt dit aanbestedingstraject zich in een afrondende fase. Naar verwachting kan in augustus worden gestart met de productie van de elementen voor de eerste locaties. Medio september/oktober zijn de eerste locaties gereed.

Marketingcommunicatie
Brabant heeft de ambitie om dé fiets- en wandelprovincie van Nederland te worden. Het netwerk van Natuurpoorten vervult hierin een belangrijke rol. Momenteel wordt, in samenwerking met onder meer provinciale landschappen en natuurbeherende organisaties, de marketingstrategie uitgewerkt. Vervolgens wordt in samenwerking met een creatief bureau een marketingcampagne uitgewerkt. Lees meer over de marketingcommunicatiestrategie. Zowel bij de conceptontwikkeling als de marketingstrategie vindt afstemming plaats met o.a. landschappen (Maashorst, Het Groene Woud, De Brabantse Wal), natuurbeherende organisaties (Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Brabants Landschap), provincie Noord-Brabant, gemeenten, gebiedsmakelaars, Nationale parken en individuele ondernemers.

Overzicht poortlocaties
Een aantal poortlocaties voldoet inmiddels aan de gestelde criteria en gaat vanaf eind 2011 deel uitmaken van het Brabantbrede netwerk. Bekijk hier de kaart met (potentiële) poortlocaties. De lijst met (potentiële) poortlocaties is vastgesteld in samenspraak met gebiedsmakelaars, natuurbeherende organisaties, gemeenten en provinciale landschappen. Met iedere poortlocatie vindt afzonderlijke afstemming plaats. Vrijetijdshuis Brabant pakt dit samen met TOP Brabant op.

Planning
Naar verwachting worden in september/oktober 2011 de eerste Natuurpoorten van het Brabant brede netwerk feestelijk onthuld. In het najaar van 2011 starten tevens de eerste marketingactiviteiten. Vanaf april 2012 start een grootscheepse marketingcampagne.

Voor meer informatie klik hier.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?