zaterdag, april 14, 2012

 

Dorpsimpuls

De overheid vindt leefbaarheid van het platteland belangrijk . Ze heeft dit de afgelopen jaren ruimhartig en met ruim budget ondersteund. Voor Integrale Dorps Ontwikkel Plannen (IDOP) en voor Leader projecten zoals Streekimpuls zijn vele tientallen miljoenen euro’s geïnvesteerd in honderden aansprekende projecten. Deze projecten hebben veel energie bij bewoners los gemaakt. Energie die verloren dreigt te gaan omdat de overheid genoodzaakt is om op budgetten te korten. De vereniging van kleine kernen Brabant maakt zich zorgen over het verlies van deze voor het platteland belangrijke energie. Ze werkt daarom aan een plan om deze energie te behouden en te versterken. De vereniging gaat daarvoor een beroep doen op de Brabantse Streekhuizen en dus ook op Streekhuis Noordoost Brabant om dit plan te ondersteunen. De eerste stap is om locale ‘kanjers’ uit te nodigen om in een netwerk te participeren en een Dorps Ontwikkelings Coöperatie te vormen. Kanjers zijn bijvoorbeeld personen die de afgelopen jaren de kar getrokken hebben om een IDOP project of Leader/Streekimpuls project van de grond te tillen. Het doel is om gezamenlijk projecten te formuleren die gericht zijn op de leefbaarheid van het platteland. Een tweede doel is om daarbij voor eigen financiering te zorgen om niet afhankelijk te zijn van derden. Sommige projecten hebben derhalve als doel inkomsten te genereren. Een aantal voorbeelden:

DorpsrekeningBewoners van het dorp kunnen sparen bij een participerende bank en krijgen hiervoor een marktconform rentepercentage. Gekoppeld aan het op de dorpsrekening gespaarde bedrag stelt de bank een bedrag beschikbaar voor dorpsontwikkeling.

DorpsenergienetBewoners kunnen zich aansluiten bij een gezamenlijke inkoopregeling voor energie. Het doel is om goedkoper energie in te kopen en een deel van dit voordeel beschikbaar te stellen voor dorpsontwikkeling.

DorpsglasvezelnetDoor de vergrijzing wordt het belang van zelfzorg steeds groter. Om deze zelfzorg te faciliteren wordt demotica (integratie van technologie en diensten ten behoeve van een betere kwaliteit van leven en wonen) van steeds groter belang. Demotica is afhankelijk van een uitstekende internet verbinding. Verbindingen die op het platteland niet toerijkend zijn omdat de bouwers van het glasvezelnet voor de krenten uit de pap kiezen. Door de vraag te bundelen kunnen bouwers van het glasvezelnet gestimuleerd worden om hun netwerk naar het platteland uit te breiden.

DorpsgroenfondsNieuwe ontwikkelingen in het buitengebied, die gepaard gaan met een bestemmingswijziging, zijn verplicht een financiële bijdrage te leveren aan de kwaliteit van het landschap die overeenkomt met de planologische meerwaarde die behaald wordt. Dat kan door voor een goede landschappelijke inpassing te zorgen maar ook door een afdracht te doen in een regionaal groenfonds. Bijvoorbeeld een dorpsgroenfonds. Het budget moet vervolgens besteed worden om de landschappelijke kwaliteit van het buitengebied van het betreffende dorp te verbeteren.

DorpssponsorEen groep inwoners uit het dorp, bijvoorbeeld de agrariërs, leggen jaarlijks een bedrag bij elkaar om een activiteit in het dorp te sponsoren. Bijvoorbeeld shirtreclame van de F-jes dit naar analogie van een initiatief in Dwingeloo.

Voor een vergelijkbaar initiatief in Sint Michielsgestel:
Op vrijdag 14 augustus hebben zes varkenshouders en voetbalvereniging Sport Club Irene/ Zwanenberggroep uit Sint-Michielsgestel hun handtekening gezet onder een bijzonder sponsorcontract. De varkenshouders hebben het initiatief genomen de plaatselijke voetbalclub te sponsoren. 'Wij ondersteunen de club in ons dorp en tegelijkertijd komen wij als ondernemers-varkenshouders in beeld bij een grote groep mensen', vertelt initiatiefnemer Paul van der Meijden.
Naast het tekenen van het contract is ook een bijbehorend veldbord geplaatst. Hierop staan de namen van de zes sponsors en de verwijzing naar de website varkensenzo.nl. De onthulling zelf werd gedaan door een aantal jeugdleden van de voetbalvereniging. Het bord krijgt een plek aan de rand van het voetbalveld. Verder wordt in september een van de jeugdteams in een compleet nieuw varkensenzo-tenue gestoken.
Met deze sponsoring heeft de groep varkenshouders de primeur te pakken binnen de landelijke publiekscampagne Varkenshouderij. Zij zijn de eersten die op deze manier zichzelf, hun bedrijf en de varkenssector bij een breed publiek promoten. De bedoeling is dat meer groepen of individuele varkenshouders dit initiatief navolgen.
Paul van der Meijden: 'We merken dat de sponsoring veel positieve reacties oplevert. Alle betrokken varkenshouders komen uit de omgeving van Sint-Michielsgestel en zijn bekend met de mensen hier. Het is goed om te zien dat de inwoners nu op een andere manier met ons kennis maken. De sponsoring is voor mensen een mooie aanleiding om vragen over mijn bedrijf of de sector te stellen.'


Bent u een 'kanjer' of kent u een 'kanjer' meld u dan bij streekhuis Noordoost Brabant tel. 06 51 63 1647 of stuur een e-mail naar tgoossens@rmb.nl.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?