donderdag, september 06, 2012

 

Natuurvlees Coöperatie Nederland i.o.

De Natuurvlees Coöperatie Nederland i.o. is het eerste landelijke initiatief om het rundvlees van runderen uit natuurgebieden economisch en ecologisch duurzaam te vermarkten. Deze coöperatie is van en voor de natuurbeheerders en voert de regie in de gehele keten.

Voor de realisatie is een nieuw verdienmodel nodig: dit model is transparant, heeft een maximaal maatschappelijk draagvlak en is gericht op langdurige samenwerking passend bij verantwoord natuurbeheer.

Doelen
Het oprichten van een coöperatie voor natuurbeheerders heeft als doel te komen tot een gestructureerde aanpak van de productie, verwerking en verkoop/marketing van vlees afkomstig van runderen uit natuurgebieden. Dit biedt de natuurbeheerder de volgende voordelen:

1. De realisatie van een commercieel rendabele keten voor de afzet van vlees afkomstig van runderen die gebruikt worden voor het onderhoud van de natuurgebieden in Nederland.

2. Door een betere afstemming tussen het soort rund (ras) wat middels begrazing nodig is voor het realiseren van de natuurdoelen en het vlees afkomstig van deze dieren een optimaal natuurbeheer te realiseren met een uitstekende restwaarde van de runderen.

3. Door in de marketing van de vleesproducten ook de relatie te leggen tussen het vlees en het natuurgebied met zijn beheerder(s) kunnen promotionele activiteiten ontwikkeld worden. De investering in het promoten en afzetten van rundvlees uit de natuurgebieden kan dus tot een nieuwe geldstroom leiden of als deze al bestaat, deze vergroten.

4. Het mogelijk maken en/of stimuleren van onderzoek en innovatie om de doelstellingen te kunnen realiseren.

Rol van de coöperatie
De coöperatie is de ketenregisseur en bepaalt naast de aanvoer ook wie de verwerking en de afzet regelt. De coöperatie blijft eigenaar van het vlees. De meerwaarde die in de keten gecreëerd wordt komt ten goede aan de leden van de coöperatie. De coöperatie kent een aanloopperiode van 3 jaar daarna is de exploitatie minimaal break-even.

Marktomvang
De marktomvang voor kwalitatief hoogwaardig rundvlees wordt geschat op 20% tot 30% van de totale rundvleesomzet. De rundvleesomzet is 30% van de totale vleesomzet. De vleesomzet in Nederland is € 5 miljard per jaar (consumentenwaarde). De inschatting van de omzet voor hoogwaardig rundvlees ligt tussen de €300 en € 450 miljoen verkoopwaarde met een inkoopwaarde van ongeveer € 150 tot € 220 miljoen (af verwerker).

Met de uitdaging om 20% tot 30% van deze markt in te kunnen vullen ontstaat een keten met een omzetpotentie van € 30 tot € 66 miljoen. (consumentenwaarde € 60 tot € 120 miljoen) dit zijn ongeveer 200/250 runderen per week.

Waarden van het vlees

1. Het vlees is lekker

2. Runderen zijn alleen gebruikt voor natuurbeheer.

3. De natuurbeheerder en/of het gebied waar de runderen gegraasd hebben zijn zichtbaar

4. De opbrengst van het vlees komt ten goede aan de natuurbeheerder en daarmee aan het beheer van de natuurgebieden.

Er worden in het aanbod van de runderen drie eetkwaliteiten (basis, goed en uitstekend) onderscheiden, die gerelateerd zijn aan het runderras en het natuurdoel. De indeling in drie eetkwaliteiten maakt het mogelijk om rundvlees gericht af te kunnen zetten waardoor een maximale bijdrage aan zowel de vleesopbrengst als aan natuurbeheer mogelijk wordt.

De meeropbrengsten komen uit: 1. Hogere prijs grondstof vlees en 2. Meer toegevoegde waarde dus hogere prijs van de consumentproducten. Totale meerprijs per kilo zal tussen de € 0,50 en € 2,50 per kilo zijn.

Voor informatie neem contact op met Ed Hendriks van FoodPower, 06 51 04 9269 of de streekmanager in uw regio.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?